In de nacht van 13 op 14 mei 1943 omstreeks 03.20 uur, vond boven Z.O. Drenthe een luchtgevecht plaats. De vliegtuigen, waarvan er één in brand stond boven Coevorden, verdwenen in noordelijke richting. Plotseling werd een doffe knal gehoord, een vuurgloed gezien en daarna was het stil. 's Morgens werd achter de Gereformeerde kerk van Coevorden aan de van Heutszsingel een vliegtuigmotor aangetroffen en achter de huizen aan de overkant werd een deel van een vleugel gevonden.
Later op de dag bleek dat een Engelse bommenwerper van het type “Halifax” in de buurtschap het Boomvlier, ten Noorden van de Reindersdijk in de gemeente Dalen was neergekomen. Omdat het toestel in de lucht was geëxplodeerd lagen de brokstukken verspreid op het land. De romp van het toestel lag half over de Ruimsloot met nog twee bemanningsleden erin, de andere twee waren uit het toestel geslingerd en lagen daar in de buurt.
De bommenwerper was de avond daarvoor om 23.57 opgestegen vanaf de vliegbasis Middleton St. George Durham in Engeland. Deze Halifax behoorde tot het 419e. (Moose) squadron van de Royal Canadian Air Force (RCAF). Deze had als serienummer J.D.113 en als code letters V.R.-Z.
Het doel van de missie was Bochum. Het toestel maakte deel uit van een groep van 442 bommenwerpers. Het werd op de terugvlucht naar Engeland op 18.000 voet neergeschoten door een Duitse Me. 110 nachtjager, bemand door Hauptmann Herbert Lütje van het 3e Nachtjagdgeschwader NJG 1 van de vliegbasis Twenthe. Ook een ander toestel viel diezelfde nacht door hem ten prooi en kwam neer in de v.m. gemeente Sleen, in Sleenerzand zie: https://geschiedeniscoevorden.nl/sleen/tweede-wereldoorlog.
Er waren zeven bemanningsleden aan boord en vier kwamen om het leven:
1. Flight Sergeant Pilot W.H.S. Buckwell (22 jr.) RCAF;
De overige drie bemanningsleden konden zich nog met hun parachutes in veiligheid stellen maar werden door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt. Het waren:
Handley Page Halifax bron: RAF
Later op de dag bleek dat een Engelse bommenwerper van het type “Halifax” in de buurtschap het Boomvlier, ten Noorden van de Reindersdijk in de gemeente Dalen was neergekomen. Omdat het toestel in de lucht was geëxplodeerd lagen de brokstukken verspreid op het land. De romp van het toestel lag half over de Ruimsloot met nog twee bemanningsleden erin, de andere twee waren uit het toestel geslingerd en lagen daar in de buurt.
De bommenwerper was de avond daarvoor om 23.57 opgestegen vanaf de vliegbasis Middleton St. George Durham in Engeland. Deze Halifax behoorde tot het 419e. (Moose) squadron van de Royal Canadian Air Force (RCAF). Deze had als serienummer J.D.113 en als code letters V.R.-Z.
Het doel van de missie was Bochum. Het toestel maakte deel uit van een groep van 442 bommenwerpers. Het werd op de terugvlucht naar Engeland op 18.000 voet neergeschoten door een Duitse Me. 110 nachtjager, bemand door Hauptmann Herbert Lütje van het 3e Nachtjagdgeschwader NJG 1 van de vliegbasis Twenthe. Ook een ander toestel viel diezelfde nacht door hem ten prooi en kwam neer in de v.m. gemeente Sleen, in Sleenerzand zie: https://geschiedeniscoevorden.nl/sleen/tweede-wereldoorlog.
Er waren zeven bemanningsleden aan boord en vier kwamen om het leven:
1. Flight Sergeant Pilot W.H.S. Buckwell (22 jr.) RCAF;
2. Sergeant Flight Engineer F.W. Walkerdine (24 jr.) RCAF;
3. Flight Sergeant Air Gunner W. Le Roy Bovaird (21 jr.) RCAF;
4. Flight Sergeant Air Gunner A.E. Hurteau (24 jr.) RCAF.
Zij werden op maandag 17 mei 1943 om 08.00 uur op de Algemene begraafplaats te Dalen begraven.
flsgt W.H.S. Buckwell (RCAF).jpg
flsgt A.E. Hurteau (RCAF)
flsgt W. Le Roy Bovaird (RCAF)
sgt F.W. Walkerdine (RCAF)
De overige drie bemanningsleden konden zich nog met hun parachutes in veiligheid stellen maar werden door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt. Het waren:
Sergeant Wireless Operator/Air Gunner W.J.N. Duggan RCAF;
Sergeant Navigator R. Lowry RCAF en
Sergeant Air Bomber W.M. Reid RCAF.
Zij werden naar krijgsgevangenkampen in Duitsland gestuurd.
Bronnen:
Dhr. H. Hoiting, Aalten.
http://aircrewremembered.com/buckwell-walter.html