1789 Reglement van de postwagenveer Groningen – Koevorden v.v. 1800 Verharde weg in Drenthe: Gene ………..! 1806 Publicatie behoudende de aanstelling van Reizende boden in het landschap Drenthe. 1809 Bezoek van Lodewijk Napoleon. Verzoek om een kanaal “d’ici dans le Vecht”. Verzoek toegestaan, kanaal niet gegraven. 1822 Vaststelling reglement diligence Koevorden – Groningen en Koevorden – Zwolle. 1823 “Voetreis”van Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp door de “Noord Nederlandsche provintiën”. 1827 Begin van graven Lutterhoofdwijk (1845 klaar). 1837 Plan tot doortrekking van de Dedemsvaart naar de stadsgracht. In 1867 gebeurd. 1840 Postwagendienst Coevorden – Groningen. 1842 Begrinden van de wegen naar Dalen, de Overijsselse grens en de grens met Hannover. Kosten f 4.000,-- Bezoek van Koning Willem II. Verzoek om verbetering van de afwatering van de Kleine Vecht. De Podagristen lopen over de modderige weg Coevorden – Dalen, een hoofdweg nota bene. 1844 Provinciale Staten geven f 14.000,-- subsidie voor nieuw kanaal naar de Vecht. De stad moet dan zelf f 9.000,-- bijdragen. Oprichting Kanaalmaatschappij. Concessie aan H.H. Cartens en Slingerberg. Subsidie verhoogd tot f 25.000,--. 1845 Lutterhoofdwijk gegraven (vanaf 1827). Plannen voor de aanleg van een spoorlijn. Aansluiting komt in 1904. Plan voor kanaal van Zwinderen naar Coevorden. In 1938 klaar. 1850 Plan van de Deutsche Kanaal Maatschappij. Na 1850 aanleg van vele straatwegen. Kostendekking door tolheffing. Bij K.B. van 12 maart 1850 Concessit “tot het verbeteren van de Hoogeveensche Vaart, en het verlengen daarvan tot in de venen in de gemeente Emmen, met een “zijdkanaal” naar Koevorden . . . . . “ In Drenthe 82 km. verharde weg. Koevorden 2432 inwoners. 1851 Uitspraak van de Staten van Drenthe op 9 november: “Een reis door sommige streken van Drenthe is gelijk te stellen met een togt door de woenstijn”. Vele concessieaanvragen (ook in volgende jaren) voor beurtveren. 1852 Plan v.d. Drentsche Veen- en (midden) Kanaal Maatschappij – Oranjekanaal. 1853 Bij K.B. van 23 juli 1853. Vaststelling van het “Reglement op het verlenen van subsidiën uit de Provinciale Fondsen ter bevordering van den aanleg van Straat- en Kunstwegen in de Provincie Drenthe”. Benoeming vna de “Commissie voor de daarstelling van den Kunstweg Dalen – Coevorden” Twee leden uit gemeenteraad Dalen Twee leden uit gemeenteraad Coevorden 1854 Opening beurtveer Coevorden – Zwolle. 1855 Lening door de Gemeente Coevorden van f 10.000,-- voor de aanleg van een kunstweg naar Dalen. Aanbesteding aanleg Kunstweg Coevorden – Dalen. 1856 Koninklijke goedkeuring voor een concessie voor de tijd van 25 jaar tot tolheffing aan de Looweg. 1857 Benoeming van een “Commissaris over Veerschepen” te Zwolle. Postillon van Coevorden op Hardenberg. 1859 Plan voor kanaal van Coevorden naar Schoonebeek. Trekschuitenveer tussen Coevorden en Avereest. Opheffing postwagendienst Coevorden – Groningen (sinds 1840). Nieuwe postwagendienst Coevorden – Groningen. 1860 Coevorden – Vachtkanaal. Verbeterd o.m. in 1897, 1898, 1925, 1953. Tot 1925 alleen functie voor afwatering. Zeer hoge waterstand in Schoonebeekerdiep. Opmerkelijke route-verschuiving van de postdienst Coevorden – Groningen in oostelijke richting. De oude route via Oosterhesslen – Zweeloo nu via Emmen – Odoorn. 1862 Oprichting N.V. Oostermoer – Zuidenveldsche Straatwegenmaatschappij tot “daarstelling van een kunsteweg”in de gemeenten Sleen en Dalen. Coevorden wordt aandeelhouder (6 à f 500,--). 1863 Coevorden – Vechtkanaal gereed (sinds 1844). 1864 Aanleg weg Emmen – Hoogeveen. 1865 Wagendienst Hoogeveen – Coevorden (in 1866 definitief). 1866 Aanleg van een kunstweg naar De Lutte en langs het Overijssels kanaal naar Gramsbergen. Plan tot oprichting ener stoomboordienst tussen Coevorden en Zwolle door Dommers, Wolthuis en Schulenberg. Provinciale Waterstaat neemt de Schouw van de Gemeenten over. 1867 Doortrekking van de Dedemsvaart via de Lutterhoofdwijk naar de stadsgracht. (plan dateert van 1837). Lutterhoofdwijk gegraven. 1868 Postwagendienst Hoogeveen – Coevorden nu dagelijks, behalve opzondag. 1870 Spoorlijk Zwolle - Concessie voor een spoorlijn Harlingen – Heerenveen – Hoogeveen – Coevorden – Pruisen. In 1910 komt de verbinding Coevorden – Neuenhaus (tot 1939). 1872 Nieuwe wagendienst voor personen en goederen tussen Hoogeveen en Coevorden. Wagendienst voor personen en goederen tussen Coevorden en Hardenberg v.v. Idem tussen Beilen en Coevorden (dit blijft slechts een voornemen). Andere wagendienst Beilen – Coevorden. Succes! 1874 Subsidieverlening aan de concessionarissen van de geprojecteerde spoorweg van Harlingen, via Coevorden, naar Salzbergen. 1875 Reeds 392 km. verharde weg in Drenthe. Koevorden 2857 inwoners. Directe wagendienst van Coevorden op Station Dedemsvaart. (tot 1877) In Drenthe wonen ± 100.000 mensen. 1876 Instelling van een afzonderlijke waterstaatsdienst in de provincie. Eerste en enige ambtenaar: Wander Postma. 1877 Opheffing Wagendienst Coevorden – Station Dedemsvaart. 1878 Verharde weg naar Gramsbergen gereed. Mislukte poging tot nieuwe wagendienst Coevorden – Station Dedemsvaart. 1879 Aanleg van een verharde weg langs de Lutterhoofdwijk. Verharde weg naar Schoonebeek – Ellenbeek. Beurtveer van Coevorden op Meppel, langs Dedemsvaart, Hasselt en Zwartsluis. Stichting van een post- en telegraafkantoor te Coevorden. 1880 Verharde weg naar De Krim. “Er moeten straatwegen loopen van toren tot toren, …” Asser Ct. 1 juli 1880. 1883 Verslag van den Toestand der gemeente Coevorden vermeldt de volgende beurtveren: Coevorden - Zwolle v.v. ,, - Almelo v.v. ,, - Meppel v.v. ,, - Dedemsvaart v.v Nieuwe diligence-verbinding Coevorden – Hoogeveen. 1885 Stieltjeskanaal gegraven. Deze geeft verbinding met de Hoogeveense Vaart. Beurtveer op Nieuw-Amsterdam. Diligence diensten op Emmen, Hoogeveen, Gramsbergen, Hardenberg, De Krim en Dedemsvaart. 1889 Verbinding met beurtveer via Assen naar Groningen. 1890 Concessieverlening voor een locaal-spoorweg van Zwolle via Coevorden naar Groningen: De Noord-Ooster! 1892 Uitvoeringscomité – Oprichting – Stoomtram – Dedemsvaart – Nieuw-Amsterdam roert zich danig. 1893 Raad van Coevorden steunt financieel en met vergunningen de locaal-spoorwegen. 1894 Aanleg weg naar Esschebrügge. (Rijksgrens) Verbetering van de bestrating van de Friesestraat. 1895 Coevorden steekt f 25.000,-- in de Noord-Ooster. D.S.M. concessie voor tramlijn door de stad. 1897 Tramlijn Avereest – Dedemsvaart tot Coevorden doorgetrokken. Openingsrit Jachthuis – Coevorden op 30 september. Coevorden doet voor f 30.000,-- mee in Noord-Ooster. 1899 Tramlijn Coevorden – Nieuw=Amsterdam ( in 1908 verbinding met Ter Apel, in 1914 met Assen). 1900 Nu 569 km. aan verharde wegen in Drenthe. 1901 Coevorden doet met f. 60.000,-- mee aan lijn Neuenhaus – Coevorden. 1922/23 Afwateringskanaal Coevorden – Ane. Tot 1950 de weg Assen – Gieten – Bareveld enige provinciale weg.
1789 Reglement van de postwagenveer Groningen – Koevorden v.v.
1800 Verharde weg in Drenthe: Gene ………..!
1806 Publicatie behoudende de aanstelling van Reizende boden in het landschap Drenthe.
1809 Bezoek van Lodewijk Napoleon. Verzoek om een kanaal “d’ici dans le Vecht”. Verzoek toegestaan, kanaal niet gegraven.
1822 Vaststelling reglement diligence Koevorden – Groningen en Koevorden – Zwolle.
1823 “Voetreis”van Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp door de “Noord Nederlandsche provintiën”.
1827 Begin van graven Lutterhoofdwijk (1845 klaar).
1837 Plan tot doortrekking van de Dedemsvaart naar de stadsgracht. In 1867 gebeurd.
1840 Postwagendienst Coevorden – Groningen.
1842 Begrinden van de wegen naar Dalen, de Overijsselse grens en de grens met Hannover. Kosten f 4.000,--
Bezoek van Koning Willem II. Verzoek om verbetering van de afwatering van de Kleine Vecht.
De Podagristen lopen over de modderige weg Coevorden – Dalen, een hoofdweg nota bene.
1844 Provinciale Staten geven f 14.000,-- subsidie voor nieuw kanaal naar de Vecht. De stad moet dan zelf f 9.000,-- bijdragen.
Oprichting Kanaalmaatschappij. Concessie aan H.H. Cartens en Slingerberg. Subsidie verhoogd tot f 25.000,--.
1845 Lutterhoofdwijk gegraven (vanaf 1827).
Plannen voor de aanleg van een spoorlijn. Aansluiting komt in 1904.
Plan voor kanaal van Zwinderen naar Coevorden. In 1938 klaar.
1850 Plan van de Deutsche Kanaal Maatschappij.
Na 1850 aanleg van vele straatwegen. Kostendekking door tolheffing.
Bij K.B. van 12 maart 1850 Concessit “tot het verbeteren van de Hoogeveensche Vaart, en het verlengen daarvan tot in de venen in de
gemeente Emmen, met een “zijdkanaal” naar Koevorden . . . . . “
In Drenthe 82 km. verharde weg. Koevorden 2432 inwoners.
1851 Uitspraak van de Staten van Drenthe op 9 november:
“Een reis door sommige streken van Drenthe is gelijk te stellen met een togt door de woenstijn”.
Vele concessieaanvragen (ook in volgende jaren) voor beurtveren.
1852 Plan v.d. Drentsche Veen- en (midden) Kanaal Maatschappij – Oranjekanaal.
1853 Bij K.B. van 23 juli 1853. Vaststelling van het “Reglement op het verlenen van subsidiën uit de Provinciale Fondsen ter bevordering van den
aanleg van Straat- en Kunstwegen in de Provincie Drenthe”.
Benoeming vna de “Commissie voor de daarstelling van den Kunstweg Dalen – Coevorden”
Twee leden uit gemeenteraad Dalen
Twee leden uit gemeenteraad Coevorden
1854 Opening beurtveer Coevorden – Zwolle.
1855 Lening door de Gemeente Coevorden van f 10.000,-- voor de aanleg van een kunstweg naar Dalen.
Aanbesteding aanleg Kunstweg Coevorden – Dalen.
1856 Koninklijke goedkeuring voor een concessie voor de tijd van 25 jaar tot tolheffing aan de Looweg.
1857 Benoeming van een “Commissaris over Veerschepen” te Zwolle.
Postillon van Coevorden op Hardenberg.
1859 Plan voor kanaal van Coevorden naar Schoonebeek.
Trekschuitenveer tussen Coevorden en Avereest.
Opheffing postwagendienst Coevorden – Groningen (sinds 1840).
Nieuwe postwagendienst Coevorden – Groningen.
1860 Coevorden – Vachtkanaal.
Verbeterd o.m. in 1897, 1898, 1925, 1953.
Tot 1925 alleen functie voor afwatering.
Zeer hoge waterstand in Schoonebeekerdiep.
Opmerkelijke route-verschuiving van de postdienst Coevorden – Groningen in oostelijke richting. De oude route via Oosterhesslen – Zweeloo nu
via Emmen – Odoorn.
1862 Oprichting N.V. Oostermoer – Zuidenveldsche Straatwegenmaatschappij tot “daarstelling van een kunsteweg”in de gemeenten Sleen en Dalen.
Coevorden wordt aandeelhouder (6 à f 500,--).
1863 Coevorden – Vechtkanaal gereed (sinds 1844).
1864 Aanleg weg Emmen – Hoogeveen.
1865 Wagendienst Hoogeveen – Coevorden (in 1866 definitief).
1866 Aanleg van een kunstweg naar De Lutte en langs het Overijssels kanaal naar Gramsbergen.
Plan tot oprichting ener stoomboordienst tussen Coevorden en Zwolle door Dommers, Wolthuis en Schulenberg.
Provinciale Waterstaat neemt de Schouw van de Gemeenten over.
1867 Doortrekking van de Dedemsvaart via de Lutterhoofdwijk naar de stadsgracht. (plan dateert van 1837). Lutterhoofdwijk gegraven.
1868 Postwagendienst Hoogeveen – Coevorden nu dagelijks, behalve opzondag.
1870 Spoorlijk Zwolle -
Concessie voor een spoorlijn Harlingen – Heerenveen – Hoogeveen – Coevorden – Pruisen. In 1910 komt de verbinding Coevorden – Neuenhaus
(tot 1939).
1872 Nieuwe wagendienst voor personen en goederen tussen Hoogeveen en Coevorden.
Wagendienst voor personen en goederen tussen Coevorden en Hardenberg v.v.
Idem tussen Beilen en Coevorden (dit blijft slechts een voornemen).
Andere wagendienst Beilen – Coevorden. Succes!
1874 Subsidieverlening aan de concessionarissen van de geprojecteerde spoorweg van Harlingen, via Coevorden, naar Salzbergen.
1875 Reeds 392 km. verharde weg in Drenthe.
Koevorden 2857 inwoners.
Directe wagendienst van Coevorden op Station Dedemsvaart. (tot 1877)
In Drenthe wonen ± 100.000 mensen.
1876 Instelling van een afzonderlijke waterstaatsdienst in de provincie. Eerste en enige ambtenaar: Wander Postma.
1877 Opheffing Wagendienst Coevorden – Station Dedemsvaart.
1878 Verharde weg naar Gramsbergen gereed.
Mislukte poging tot nieuwe wagendienst Coevorden – Station Dedemsvaart.
1879 Aanleg van een verharde weg langs de Lutterhoofdwijk.
Verharde weg naar Schoonebeek – Ellenbeek.
Beurtveer van Coevorden op Meppel, langs Dedemsvaart, Hasselt en Zwartsluis.
Stichting van een post- en telegraafkantoor te Coevorden.
1880 Verharde weg naar De Krim.
“Er moeten straatwegen loopen van toren tot toren, …” Asser Ct. 1 juli 1880.
1883 Verslag van den Toestand der gemeente Coevorden vermeldt de volgende beurtveren:
Coevorden - Zwolle v.v.
,, - Almelo v.v.
,, - Meppel v.v.
,, - Dedemsvaart v.v
Nieuwe diligence-verbinding Coevorden – Hoogeveen.
1885 Stieltjeskanaal gegraven. Deze geeft verbinding met de Hoogeveense Vaart.
Beurtveer op Nieuw-Amsterdam.
Diligence diensten op Emmen, Hoogeveen, Gramsbergen, Hardenberg, De Krim en Dedemsvaart.
1889 Verbinding met beurtveer via Assen naar Groningen.
1890 Concessieverlening voor een locaal-spoorweg van Zwolle via Coevorden naar Groningen: De Noord-Ooster!
1892 Uitvoeringscomité – Oprichting – Stoomtram – Dedemsvaart – Nieuw-Amsterdam roert zich danig.
1893 Raad van Coevorden steunt financieel en met vergunningen de locaal-spoorwegen.
1894 Aanleg weg naar Esschebrügge. (Rijksgrens)
Verbetering van de bestrating van de Friesestraat.
1895 Coevorden steekt f 25.000,-- in de Noord-Ooster.
D.S.M. concessie voor tramlijn door de stad.
1897 Tramlijn Avereest – Dedemsvaart tot Coevorden doorgetrokken. Openingsrit Jachthuis – Coevorden op 30 september.
Coevorden doet voor f 30.000,-- mee in Noord-Ooster.
1899 Tramlijn Coevorden – Nieuw=Amsterdam ( in 1908 verbinding met Ter Apel, in 1914 met Assen).
1900 Nu 569 km. aan verharde wegen in Drenthe.
1901 Coevorden doet met f. 60.000,-- mee aan lijn Neuenhaus – Coevorden.
1922/23 Afwateringskanaal Coevorden – Ane.
Tot 1950 de weg Assen – Gieten – Bareveld enige provinciale weg.